Resilient students: what are the factors behind the success of disadvantaged students?

Working paper 10/2024 di S. Duranti e F. Bogazzi

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Working Paper 10/2024

The relationship between socio-economic status and school achievement is well documented and extensive literature indicates that students from more advantaged backgrounds perform better at school tests. Despite this relationship, international assessments have highlighted that in practically all OECD countries there are a relevant number of “resilient students”, i.e. students from a disadvantaged socio-economic background who achieve relatively high levels of performance in terms of education. In this paper, we use micro-data provided by INVALSI to focus on individual, class and school-level characteristics that help disadvantaged students to become resilient. Our results highlight the importance of individual factors, while the variability between classes or schools is quite modest. At the individual level, the main factors behind resilience are the student’ ESCS index and the nationality. At class level, there is a significant peer effect, as identified by the class average test score. Some variables on the characteristics of teachers have been tested on a regression estimated on the sample database but no statistically significant effect was found.


JEL codes: I20, I21, I24
Keywords: equality in education, resilient students, socio-economic status, students outcomes



La relazione tra status socioeconomico familiare e rendimento scolastico è ben documentata e un’ampia letteratura indica che gli studenti provenienti da contesti più favorevoli ottengono risultati migliori nei test scolastici. Nonostante questa relazione, studi internazionali hanno evidenziato che esiste un numero rilevante di “studenti resilienti”, ovvero studenti provenienti da contesti socioeconomici svantaggiati che riescono ad ottenere buoni risultati scolastici. In questo articolo si utilizzano i microdati forniti dall’INVALSI per individuare le caratteristiche individuali, di classe e di scuola che aumentano la probabilità degli studenti svantaggiati di diventare resilienti. I nostri risultati evidenziano l’importanza dei fattori individuali, mentre la variabilità tra classi o scuole è piuttosto modesta. A livello individuale, i principali fattori alla base della resilienza sono l’indice di status socioeconomico e culturale degli studenti e la nazionalità; a livello di classe c’è un significativo effetto dei pari, come identificato dal punteggio medio al test della classe.